Aluksi...
On varmaan jonkinlainen lukihäiriö kun kesti valtavan kauan ennen kuin löysin tämän oikean sivun. Näkihäiriö.
Ensi
alkuun tämä matikan tehtävä tuntui valtavalta ja käsittämättömältä.
Pohdimme ja keskustelimme ryhmässä paljon, jotta saisimme yhteisen
käsityksen asiasta. Löytyihän se ja aloimme työstää tehtävää
tutustumalla mm. Brunerin, Piaget'n, Vygotskyn teorioihin sekä Kinnusen
teokseen Miksi kertotauluun kompastuu.
Tässä videokooste kevään matikan opiskelusta:
Mitä teimme?
Valitsimme tehtäväämme kertotaulun opettelemisen. Loimme yhden välineen miten kertotaulun käsitettä voidaan opettaa lapselle konkreettisesti. Tai oikeastaan lapsi itse opettaa itselleen kertotaulun käsitteen havainnollistamalla käytännössä mitä tarkoittaa esim. 3 kertaa 2. (vaikkapa: otetaan 3 kertaa 2 nallea.)
Lukujen ymmärtämisessä on tasoja
Matematiikassa
kaikki tiedot ja taidot rakentuvat aiemmin opitun päälle. Sen vuoksi opetuksessa
ei saisi edetä liian nopeasti. Edellisen tiedon on oltava kunnolla sisäistynyt.
Mikäli näin ei ole, matematiikan ymmärtämisen taidot jäävät heikoiksi – jos
perustus on heikko, eivät ylemmät kerrokset voi rakentua oikein ja pysyvästi.
Numeroiden
luetteleminen ei vielä tarkoita, että lapsi ymmärtäisi mitä ne tarkoittavat.
Lukujen ymmärtäminen ja käsittely tapahtuu asteittain. Kehitys ei kuitenkaan
tapahdu samantahtisesti kaikilla lapsilla. Osa lapsista alkaa kiinnittää
lukumääriin huomiota jo hyvin varhaisessa vaiheessa, kun taas osa jättää
lukumäärän huomiotta ja keskittyy esimerkiksi esineiden laatuun tai
käyttötarkoitukseen. (Kinnunen 2003, 1.) Edelleen lukumäärien ja numeroiden
kanssa puuhailu eli harjoitus vaikuttaa enemmän lukujenkäsittelytaitojen
kehittymiseen kuin perityt ominaisuudet.
Kertotaulun kivijalka
Mitä
taitoja oppilaalla on oltava pohjalla kertotaulun oppimiselle? Ensinnäkin on
ymmärrettävä, että luvut lukujonossa ovat suuruusjärjestyksessä. Edellisessä
luvussa on aina yksi vähemmän ja
seuraavassa aina yksi enemmän. Tätä
lukusuoraa tulisi osata kulkea eteen ja taaksepäin sujuvasti. Seuraava
kehitysvaihe on se, että lapsi oppii käsittelemään lukujonoa lukumäärien jonona. Toisin sanoen luku
ilmoittaa kuinka monta lukua on laskettu (= paikan suuruusjärjestyksessä),
mutta lisäksi se ilmoittaa lukumäärän. Ymmärtämisen kannalta on tärkeää
oivallus siitä, että luku voidaan koota pienemmistä luvuista eli lukujen
hajotelmat. Esimerkiksi luku neljä saadaan aikaan luvuista 1 ja 3, 2 ja 2 sekä
3 ja 1. (Kinnunen 2003, 4 – 5.) Lukujen eri hajotelmat ovat elintärkeitä
nopeimmille laskustrategioille; lapsen ei tarvitse aina aloittaa alusta
laskemista.
Lukua,
joka on jonkin kertotaulun tulos, täytyy osata ajatella lukumääränä Lapsi osaa
ajatella, että se koostuu esimerkiksi luvusta viisi, joka otetaan viisi kertaa
= 25. Tai, että vastaus ei voi olla suurempi kuin 10 kertaa viisi, joka on 50.
Taito edetä lukujonossa askelittain on tärkeää kertotaulujen muistamisessa.
Mitä helpommin se ajatuksissa sujuu, sitä nopeammin oppilas voi tuottaa ja
tarkistella kertotauluja. (Kinnunen 2003, 13). Ilman tätä ymmärrystä
kertotaulujen muistaminen jää liiaksi ulkomuistin varaan ja on todella hankalaa
koska luvut tuloineen ovat niin samankaltaisia. Siksi on myös tärkeää, että
matematiikan peruslaskutoimitukset osataan sujuvasti, kuten kymppiparit sekä
kymmenylitykset lisäten ja vähentäen.
OPETUSSUUNNITELMA
Valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa 2004 1-2
luokkien matematiikan opetuksen ydintehtävinä ovat matemaattisen ajattelun
kehittäminen, keskittymisen, kuuntelemisen ja kommunikoinnin harjaannuttaminen
sekä kokemusten hankkiminen matemaattisten käsitteiden ja rakenteiden
muodostumisen perustaksi.
TAVOITTEITA jotka sovellettavissa
kertotaulunkin opetteluun on, että
-oppilas
oppii keskittymään, kuuntelemaan, kommunikoimaan ja kehittämään ajatteluaan ja
saa tyydytystä ja iloa ongelmien ymmärtämisestä ja ratkaisemisesta.
-oppilas
saa monipuolisia kokemuksia eri tavoista esittää matemaattisia käsitteitä,
käsitteiden muodostusprosessissa keskeisiä ovat puhuttu ja kirjoitettu kieli,
välineet ja symbolit.
-oppilas
ymmärtää käsitteiden muodostavan rakenteita.
-ymmärtää
luonnollisen luvun käsitteen ja oppii siihen soveltuvia peruslaskutaitoja
-oppilas
oppii perustelemaan ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin mallein ja
välinein, kuvin, kirjallisesti tai suullisesti ja löytää ilmiöistä
yhtäläisyyksiä ja eroja, säännönmukaisuuksia sekä syy- ja seuraussuhteita.
-oppilas
harjaantuu tekemään havaintoja eteen tulevista itsensä kannalta
merkityksellisistä ja haasteellisista matemaattisista ongelmista.
KESKEISIÄ SISÄLTÖJÄ, jotka
huomioitava kertotauluakin opetellessa
Luvut
ja laskutoimitukset
-lukumäärä,
lukusana ja numerosymboli
-lukujen
ominaisuudet, vertailu, luokittelu, järjestyksen asettaminen, lukujen
hajottaminen ja kokoaminen konkreettisin välinein
-kymmenjärjestelmän
rakentumisen periaate
-yhteen-
ja vähennyslasku sekä laskutoimitusten väliset yhteydet luonnollisilla luvuilla
-kertolaskua
ja kertotauluja
-eri laskutapojen ja
välineiden käyttöä, palikoita ja kymmenjärjestelmävälineitä, lukusuora, päässälasku,
paperin ja kynän käyttö
-erilaisten
vaihtoehtojen lukumäärän tutkimista.
KUVAUS
OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 2 LUOKAN PÄÄTTYESSÄ
(kertotaulun oppimisessa
soveltaen)
AJATTELUN JA
TYÖSKENTELYN TAIDOT
-oppilas osoittaa
matematiikkaan liittyvien käsitteiden ymmärtämistä käyttämällä niitä ongelmien
ratkaisussa sekä esittämällä ja selittämällä niitä toisille oppilaille ja
opettajalle.
-oppilas pystyy
tekemään perusteltuja päätelmiä ja selittämään toimintaansa ja osaa esittää
ratkaisujaan konkreettisin mallein ja välinein, kuvin, suullisesti ja
kirjallisesti.
-oppilas osaa tehdä vertailua
mm. asettaa asioita järjestykseen, löytää asioille vastakohtia, luokitella
asioita eri ominaisuuksien mukaan sekä osaa vertailla joukkojen suuruuksia
käyttäen sanoja enemmän, vähemmän, yhtä monta, paljon ja vähän.
LUVUT JA
LASKUTOIMITUKSET
-oppilas tietää lukujen
merkityksen määrän ja järjestyksen ilmaisemisessa, lukujen kirjoittamisen ja
lukusuoraesityksen.
-oppilas hallitsee
lukujen hajottamisen ja yhdistämisen, vertailun, summien ja lukujonojen
muodostamisen.
-oppilas tuntee ja
ymmärtää kymmenjärjestelmän paikkajärjestelmänä sekä osaa käyttää sitä
-oppilas ymmärtää
yhteen-,vähennys-, kerto- ja jakolaskun sekä osaa soveltaa niitä
arkitilanteissa.
-oppilas osaa etsiä
ratkaisuvaihtoehtojen lukumäärän yksinkertaisissa tapauksissa.
ANNI
LAMPINEN: KERTOTAULUJEN OPPIMISEN STRATEGIOITA
Kertotaulut
voivat tuottaa suuriakin vaikeuksia vaikka niitä olisi harjoiteltu runsaasti.
Kertotaulujen oppimisvaikeuksien syynä ovat usein jo aikaisemmat ongelmat
matematiikassa, joita ei ole huomattu tai niihin ei ole puututtu. Syynä
kertotaulujen oppimisvaikeuksiin voivat olla lukujen käsittelytaito, puutteelliset
lukujonotaidot ja kapea työmuisti.
Välttämättömiä
pohjataitoja kertotaulun oppimiseen ovat lukujonojen ilmenemismuotojen
ymmärtäminen, lukualueen 0-10 summien ja erotusten sekä lukualueen 0-20 yhteen
– ja vähennyslaskujen hyvä hallinta. Välttämättömiä pohjataitoja ovat myös kaksinkertaistaminen
ja puolittaminen sekä niiden välisen yhteyden ymmärtäminen, lukualueen 0-100
yhteen- ja vähennyslaskujen osaaminen, lukujonot 0-100 yhden askelin sekä etu-
että takaperin kuin myös kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtäminen.
Oppilaan
kerto-käsitteen ymmärtämistä voidaan vahvistaa apuvälinein tai piirtämällä.
Hänelle opetetaan selkeästi mikä on kertoja ja mikä on kerrottava.
Ensin oppilaan kanssa opetellaan
kahden lyhyt kertotaulu. Hänen kanssaan tarkastellaan kertotaulun rakennetta ja
yhteyksiä sekä havainnoidaan kaksinkertaistamiset ja puolittamiset. Erityisesti
tulisi huomioida, että 2 on 1 kahdesti ja 5 on puolet kymmenestä. Lyhyet
kertotaulut opetellaan ulkoa ja ulkoa oppimista voidaan helpottaa leikkien
avulla.
Oppilaita ohjataan
päättelemään ja laskemaan muut kertolaskut käyttäen apuna suorakulmion
muotoista munakennomallia. Oppilaat harjoittelevat piirtämään mallin, josta on
helposti laskettavissa yhteen- ja vähennyslaskun avulla puuttuvat kertolaskut.
Malliin lisätään luvut aina vasemmalta oikealle ja ylhäältä alas. Lukuja
poistettaessa edetään oikealta ja alhaalta. Oppilaita neuvotaan melko pian tekemään
piirros kuitenkin vain mielessään. Laskustrategioiden käyttöä voidaan vahvistaa
kertolaskupelien avulla.
5:n ja 10:n kertotaulut
kuuluvat niin sanottuihin helppoihin kertotauluihin, jolloin huomio on helppo
kiinnittää päättely- ja laskutapaan. Kertolaskutekniikoita voidaan harjoitella
erilaisten pelien avulla, joissa aluksi harjoitellaan ensin yhtä kertotaulua,
sitten kahta ja lopulta sekoitettuna 2:n, 5:n ja 10:n kertotaulut.
Loput kertotaulut
opetellaan yksi kerrallaan, edetään kuitenkin mieluiten järjestyksessä 3 ja 6
sekä 4 ja 8. Sitten voidaan tarkastella näiden kahden kertotauluparin
yhtäläisyyksiä visuaalisena mallina, taulukko muodossa ja tulojen lukujonoina.
Myös 7:n ja 9:n kertotaulut käydään oppilaan kanssa läpi ja mietitään miten ne
pystytään parhaiten päättelemään.
Lapsen tulisi luottaa itseensä, että osaa
laskea minkä tahansa kertotaulun vaikka siihen menisikin aikaa. Kertotauluja
tulisi myös kerrata tietyin väliajoin, erityisesti niitä, jotka ovat tuottaneet
hankaluuksia.
(Anni Lampisen artikkelia tarkasteltuna)
Matematiikkaa opetellaan
nyt Unkarin tapaan
Noin tuhat
ekaluokkalaista opiskelee Suomessa Unkarilaisen matematiikan oppien mukaan.
Määrä kuulemma lisääntyy lähivuosina, sillä jo vajaat tuhat opettajaa on käynyt
koulutuksen. Unkarilainen matematiikka on innostavaa ja toiminnallista. Lapset
opettelevat esimerkiksi kertotauluja sarjoittamalla pieniä muovieläimiä
pyramidiksi. Laskutehtäviä voi tehdä puisten helminauhojen avulla. Loogista
ajattelua oppii miettimällä, mikä seuraisi jonossa bussia, lentokonetta ja
bussia.
Espoolainen opettaja
Anni Lampinen toi menetelmän Suomeen 15 vuotta sitten. Hän on myös menetelmään
kouluttavan Varga-Nemenyin yhdistyksen puheenjohtaja. Unkarilainen matematiikka
tuottaa erilaista, rikkaampaa, ajattelua ja on hauskempaa, jos opetettaisiin pelkkiä
rutiinilaskutaitoja. Anni Lampisen
mukaan lapset oppivat menetelmän avulla ymmärtämään syvemmin matematiikan
perusteita.
Opetussuunnitelmaa
tullaan uudistamaan niin, että matematiikan oppimiseen tulee lisää
toiminnallisuutta ja yhdessä tekemistä. Opettajia on kannustettu käymään
Unkarilaisen matematiikan kursseilla maksamalla koulutuksen, mutta ketään ei
kuitenkaan pakoteta malliin. Suomessa opettaja saa valita vapaasti, millä
metodilla opettaa.
Toivion koululla
Pirkanmaalla aletaan ensi syksystä opettaa kaikkia ekaluokkalaisia Unkarilaisen
matematiikan avulla. Menetelmää on hyödynnetty jo esi- ja alkuopetuksessa ja
opettajat sekä oppilaat ovat innostuneita.
Kahden kertotaulun
alkeita opitaan mm.hakemalla luokkahuoneesta kahden esineen ryhmiä. Toivion
koulun opettajien Hanna Palomäen ja Johanna Hassisen mukaan menetelmän avulla
on entistä helpompi tunnistaa, kenellä lapsella voi olla vaikeuksia myöhemmin.
Materiaalin avulla on mahdollista antaa myös erityislahjakkaille vaikeita
päättelytehtäviä.
(Artikkeli Ilkka lehdestä 12.1.2014)
Kertotaulun resepti eli mitä oppitunnilla tehdään
Opettaja
lukee aluksi tarinan koko luokalle. Tehtävänä on, että oppilas rakentaa tämän tarinan pohjalta oman
tarinan itse valitsemistaan hahmoista. Alkuperäisessä tarinassa esiintyvät
hahmot voi vaihtaa ihan miksi tahansa oppilas haluaa, esim. teekupit ovatkin
dinosauruksia jne. Tehtävä on ajateltu parityöksi. Jos tämä tuntuu liian hankalalta voi tehdä kertolaskutilanteet alkuperäisen
tarinan mukaan, esimerkikisi niin, että piirtää tarinassa esiintyvät hahmot ja kopioi tarvittavan määrän kopiokoneella (eriyttämistä alaspäin). Ylöspäin voi eriyttää niin, että kumpikin pari suunnittelee omat kertolaskutilanteet. Tarinan jokainen
kertolaskutilanne kuvataan iPadillä. Lopuksi oppilaat muokkaavat oman tarinansa
kuvaesitykseksi tai elokuvaksi (esim. Sonypics tai iMovie). Jokaiseen kuvaan on
liitetty tekstinä ja / tai äänenä siihen liittyvä laskutoimitus. Myös elokuvan teossa voi eriyttää: voi vain ottaa kuvan jokaisesta laskusta tai lisätä erilaisia ääni- ja kuvatehosteita, muokataa kuvien siirtymiä ja kestoja yms.
On
otettava huomioon, että samaan luokkaan kuuluvia hahmoja on löydyttävä tietty
määrä; esim. 6 x 2 = 12 kpl. Kertotaulutarinan ohjetta antaessa opettajan
täytyy muistuttaa oppilaita siitä, että he laittavat tarinassaan esiintyvät
hahmot paperille erikseen ylös järjestyksessä numeroituna. Hahmot esiintyvät
tarinan loppupuolella sekaisin, jolloin on kätevää kun uudet henkilöt löytyvät
järjestyksessä ja numeroituna. Tehtävä sisältää työn suunnittelua, oppilaan pitää miettiä etukäteen mitä ollaan tekemässä. Tämä voi tuottaa joillekin vaikeuksia, kaikki eivät ehkä kykene kuvittelemaan kertotaulutarinan perusteella mihin ollaan pyrkimässä.
Kun
oppilaat ovat päättäneet mitkä hahmot he valitsevat, he saavat oman
tarinapaperin, jossa on tilaa kirjoittaa oma uusi hahmon nimi alkuperäisen
tilalle. Sitten alkuperäisen hahmon nimi vain vedetään yli. Tämä siksi, että näin on helpompi oppilaan pysyä kärryillä mitä kertolaskutilannetta suhteessa tarinaan ollaan tekemässä. Hauskuus on siinä, että oppilaat ovat voineet valita ihan mitä tahansa hahmoja, näin tarinassa voi seikkailla vaikka kuusi haarukkaa, jotka hyppäävät peräjälkeen polun vieressä olevaan ojaan ja sukeltavat pinnan alle.
Tarina Kakkosen kertotaulusta
Olipa
kerran eräät Piu ja Pii. Ja kyllä, yhden kerran kaksi lasta nimeltään Piu ja
Pii. Eräänä päivänä he olivat tapansa mukaan ulkona leikkimässä kun he
huomasivat polun alun. ”Oliko tuo polku tuossa eilenkin?” he miettivät. Tätä
pohtiessaan heidän takaa loikki kaksi pupua, jotka kääntyivät polulle. Samassa
tuli toiset kaksi pupua ja nekin menivät polulle ja katosivat näkyvistä. ”Yhden
kerran kaksi pupua – kaksi kertaa kaksi pupua.” sanoi Pii. ”Kaksi kertaa kaksi
pupua, yhteensä neljä pupua.” sanoi Piu ja jatkoi: ”Aika harvoin näkee neljä pupua
melkein omalla takapihallaan. Mennään perässä.”
Lapset
kulkivat polkua eteenpäin. Se oli vähän hämyinen, puut kasvoivat polun molemmin
puolin korkeina ja aurinko siivilöityi lehtien lomasta. Ilma vaikutti melkein
vihreältä. Linnut visersivät jossain lähellä ja tunnelma oli iloinen, ehkä jopa
hieman odottava. Sellainen tunnelma, että voi hyvin kuvitella löytävänsä maasta
kahden euron kolikon. Tai jotain vielä
parempaa.
Polku
näytti tekevän jyrkän mutkan. Heti mutkan jälkeen polulla istui kaksi
sammakkoa. Keskellä polkua istua kaksi sammakkoa, joiden takan istui kaksi
sammakkoa, joiden takana istui kaksi sammakkoa. Pii ja Piu pysähtyivät kuin
seinään. ”Yhden sammakon ymmärtäisi, mutta kolme kertaa kaksi sammakkoa...”
sanoi Pii. Ensimmäiset kaksi sammakkoa lauloivat: Yhden kerran kaksi-ii!
Seuraavat kaksi sammakkoa (ne, jotka olivat siinä keskimmäisinä) lauloivat:
kaksi kertaa kaksi-ii! Viimeiset sammakot lauloivat: kolme kertaa kaksi-ii! Pii
ja Piu katsoivat ällistyneinä sammakoita. ”No, paljonko meitä on yhteensä? eräs
sammakko tivasi. Pii sanoi: 3 kertaa 2 on yhteensä 6. Teitä on yhteensä kuusi
sammakkoa.” Siinä samassa sammakot hyppäsivät peräjälkeen polun vieressä
olevaan ojaan ja sukelsivat pinnan alle. ”Huomasitko sinä, että tuossa ojassa
oli vettä?” kysyi Piu. ”En” sanoi Pii.
Lapset
jatkoivat kulkemista. Polkua pitkin läheni jokin musta. Se oli vielä aika
kaukana, mutta läheni kovaa vauhtia. Se pyöri eteenpäin. Se pysähtyi kopsahtaen
Piun ja Piin eteen. Se oli musta silinterihattu. Ennen kuin kumpikaan ehti edes
ajatella yhtään ajatusta loppuun, hatusta pomppasi kaksi teekuppia. Ja kaksi
teekuppia lisää. Ja vielä kaksi teekuppia. Hatusta pomppasi neljännen kerran
kaksi teekuppia. ”Montako meitä on?!” huusivat kupit. ”4 kertaa 2” sanoi Piu
nopeasti. ”Paljonko meitä on?” kupit kilisivät hermostuneesti. ”Pysykää
paikoillanne, että teidät voidaan laskea” sanoi Pii. ”4 kertaa 2 on 8. Teitä on
yhteensä 8” ”Voi voi, missä on kani? Ja missä on Liisa? kupit voivottelivat.
”Olemmeko me väärässä tarinassa?” kupit kyselivät toisiltaan. Sitten ne
hyppäsivät hattuun ja hattu vieri tiehensä. ”Ihmeellistä” sanoi Pii. ”Melko
epätavallista”, myönsi Piu.
Polku
jatkui, mutta ilma ei ollut enää niin vihreää. Puut harvenivat ja polun
toisella puolella aukeni yhtäkkiä niitty. Niityllä kasvoi sinikelloja. Koko
niitty oli täynnä sinikelloja. Onpa kaunista, he ajattelivat. Ihan siinä heidän jalkojen juuressa kasvoi
kuitenkin jotain muutakin kuin sinikelloja. Jotain punaista. Punaisia kukkia.
”Ne on unikoita” tiesi Pii. ”Vai niin”, sanoi Piu. ”Ei mitään tavallisia
kuitenkaan”. Ne nimittäin kasvoivat pareittain. Siis kaksi vierekkäin ja viisi
peräkkäin. ”Laske meidät” ne kuiskivat ja huojuivat lempeässä kesätuulessa. ”5
kertaa 2 on 10” sanoi Pii. ”Hei hei”, ne hyvästelivät, ”menkää eteenpäin!”. Pii
hyppeli niityn reunaa ja Piu kulki polulla.
”Apua!”
säikähti Pii. Hänen ohitseen juoksi kaksi hevosta. Ja vielä kaksi. Ja taas
kaksi. Hänen ohitseen juoksi kuudesti kaksi hevosta. ”Ei- tarvitse - pelätä” ne
huusivat juostessaan. ”Ahaa” sanoi Piu, ”nuokin pitää varmaan laskea.” ”Laskin
6 kertaa 2 hevosta”, sanoi Pii. ”Se on 12 hevosta yhteensä”. Mennään eteenpäin.
Pii siirtyi polulle kävelemään.
Polun
reunassa kasvoi mansikoita. Todella isoja metsämansikoita. Niitä oli 7 ikään
kuin jonossa. Polun toisellakin reunalla kasvoi mansikoita. Ja aivan yhtä
monta. ”Syö sinä siltä puolelta niin minä syön tältä puolelta” sanoi Pii.
”Epäilen, että ne pitää ensin laskea” sanoi Piu. Eli yhden kerran 7 ja toisen
kerran 7. Siis 2 kertaa 7. Yhteensä 14.” ”Sinä sanoit 2x7, sen piti olla 7x2”
huomautti Pii. ”Mutta se on sama asia!” kimitti Piu. Hän poimi mansikat ja
asetti ne polulle kahden ryhmiin. ”Katso, 7 kertaa 2. Ja nyt laske ne.
Mansikoita on yhteensä 14 edelleen. Kertolaskun voi aina vaihtaa toisinpäin! Se on semmoinen sääntö!” ”Sääntö on nyt
se, että syödään nämä” sanoi Pii. ”Jos mansikat ovat melkein tomaatin kokoisia,
seitsemän riittää oikein hyvin.” jatkoi Piu.
Kylläisinä
he jatkoivat matkaa. Vastaan tassutteli kaksi kissaa. ”Päivää” ne sanoivat.
Itse asiassa kissoja tuli jonossa vastaan aina kaksi vierekkäin. Jokainen
kissapari tervehti jollakin lailla. ”Montako paria laskit?” kysyi Pii.
”Kahdeksan kertaa kaksi kissaa meni ohi” vastasi Piu. 8x2= 16. Pii katsoi
taakseen. Viimeinen kissa heilutti hännänpäätään ja huikkasi ”Miu!” ”Aika
ihmeellistä” totesi Pii.
Polku
alkoi kaartua loivasti. Puut harvenivat ja sitten he tulivat pienelle aukiolle.
Maassa kasvoi pehmoista ruohoa. Ruoholla istui tonttuja. Ne muistuttivat
etäisesti joulutonttuja. Heti kun tontut huomasivat lapset, he juoksivat
kahteen jonoon. ”Montako niitä on jonossa?” kysyi Pii. ”Yhdeksän” kuiskasi Piu.
Tontuilla oli ilmeisen hyvä kuulo, sillä joku niistä huusi: ”Oikein! Meitä on 2
kertaa 9. Silloin joku erikoinen hahmo hyppelehti kulkuset kilisten hatussaan
ja sanoi: ”2x9 tai 9x2, lopputulos on sama, mutta se näyttää erilaiselta.”
”Jokeri!” huusivat tontut. ”Kuulut korttipakkaan, mutta olet oikeassa.”
Tontut asettuivat aina kaksi vierekkäin. Nyt niitä oli siellä täällä pitkin
niittyä aina kaksi tonttua vierekkäin. Yhdeksän kertaa kaksi. Salamannopeasti
tontut siirtyivät kahteen jonoon. Yhdeksän tonttua kahdessa jonossa eli 2x9.
”Se on se vaihto-sääntö” sanoi Jokeri ja katosi. ”2x9 ja 9x2 on yhtä suuri kuin 18!” huusivat
Pii ja Piu yhteen ääneen. ”Onko homma nyt selvä? kysyivät tontut. Meillä on
lomaa pitämättä.” ”Ahaa”, sanoivat Pii ja Piu.
He
jatkoivat pienen aukion poikki ja jatkoivat polulle. ”Tiedät kai mikä meiltä
puuttuu?” sanoi Pii. ”Dinosauruksia ei ole vielä näkynyt” vastasi Piu.
”Epätodennäköistä” arveli Pii. ”Sukupuutto, muistathan.” Tarkoitan, että
kaikkia on tullut kaksi enemmän kuin edellisiä oli. Pupuja oli 4, sitten
sammakoita oli kaksi enemmän kuin pupuja, siis kuusi. Teekuppeja oli taas kaksi
enemmän kuin sammakoita eli kahdeksan teekuppia. Kukkia, niitä unikoita oli
kaksi enemmän kuin kuppeja eli kymmenen. Hevosia oli 12 siis taas kaksi enemmän
kuin kukkia. Seuraavaksi pitäisi siis olla kaksi enemmän kuin tonttuja.
Tonttuja oli 18 eli nyt siihen kaksi lisää, niin tulee tasan 20. Polku kaartui
ja kotitalon kattoa pilkotti jo puiden takana. Sitten polku loppui. Lintuja
lenteli polun päässä. Kaksi lintua lensi ohi. Ne nyökkäsivät ystävällisesti.
Taas kaksi lintua lensi ohi nyökäten. Taas kaksi. Kymmenen kertaa lensi kaksi lintua
Piin ja Piun ohi. Ne kaikki tervehtivät ystävällisesti. ”Niitä oli 20!” sanoi
Pii. ”Tajuatko, aina kaksi enemmän kuin edellisiä.” ”Outoa, mutta ihan
loogista” vastasi Piu.
(K.V. 2014)
LINKKEJÄ
-solmukohdat
kertolaskun käsite, kertolaskut, helminauhat lukujonojen tukena, kerto- ja jakolaskun yhteys
-kertotaulukone
-matikkapaja
-kertotauluharjoituksia
Arviointia
KUVAUS OPPILAAN HYVÄSTÄ OSAAMISESTA 2 LUOKAN PÄÄTTYESSÄ (kertotaulun oppimisessa soveltaen)
AJATTELUN JA TYÖSKENTELYN TAIDOT
-oppilas osoittaa matematiikkaan liittyvien käsitteiden ymmärtämistä käyttämällä niitä ongelmien ratkaisussa sekä esittämällä ja selittämällä niitä toisille oppilaille ja opettajalle.
-oppilas pystyy tekemään perusteltuja päätelmiä ja selittämään toimintaansa ja osaa esittää ratkaisujaan konkreettisin mallein ja välinein, kuvin, suullisesti ja kirjallisesti.
-oppilas osaa tehdä vertailua mm. asettaa asioita järjestykseen, löytää asioille vastakohtia, luokitella asioita eri ominaisuuksien mukaan sekä osaa vertailla joukkojen suuruuksia käyttäen sanoja enemmän, vähemmän, yhtä monta, paljon ja vähän.
LUVUT JA LASKUTOIMITUKSET
-oppilas tietää lukujen merkityksen määrän ja järjestyksen ilmaisemisessa, lukujen kirjoittamisen ja lukusuoraesityksen.
-oppilas hallitsee lukujen hajottamisen ja yhdistämisen, vertailun, summien ja lukujonojen muodostamisen.
-oppilas tuntee ja ymmärtää kymmenjärjestelmän paikkajärjestelmänä sekä osaa käyttää sitä
-oppilas ymmärtää yhteen-,vähennys-, kerto- ja jakolaskun sekä osaa soveltaa niitä arkitilanteissa.
-oppilas osaa etsiä ratkaisuvaihtoehtojen lukumäärän yksinkertaisissa tapauksissa.
Arviointipalaute
Palautetta tehtävän annosta ja arviointia pienryhmän
työskentelystä.
Aluksi tehtävä tuntui hankalalta ja vaikealta,
käsittämättömältäkin. Tehtävää oli ensin vaikea ymmärtää ja hahmottaa eikä
oikein tiedetty mitä odotettiin. Keskustelimme kuitenkin yhdessä miten
aloittaisimme tekemään tehtävää ja työ alkoi edistyä. Ryhmän dynamiikka toimi
ja kaikki olivat innokkaana mukana. Mietimme kuinka saisimme matikkatarinan
kuvattua, lapsiryhmää emme pohtineet aluksi ollenkaan. Tehtävän edetessä kävi
muutaman kerran niin, että joku ryhmän jäsenistä oli kadottanut tehtävän
punaisen langan, mutta silloin keskustelimme yhdessä ja ideoimme tehtävää
lisää. Tehtävää on tehty yhdessä ja erikseen. Osia on jaettu ja ne on sen
jälkeen esitelty muille ryhmän jäsenille ja niistä on keskusteltu yhteisen
ymmärryksen löytämiseksi. Tehtävä on ollut haasteellinen ja suuritöinen muun muassa yhteisten aikataulujen löytämiseksi.
Lähteet
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2004. Helsinki: Opetushallitus.
Koskinen, A-L. 2014. Matematiikka opetellaan nyt Unkarin tapaan. Ilkka 12.1.2014, 6.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti